Ajanvaraukset: 041-319 2400 satu@varvasparkki.fi

OMAVALVONTASUUNNITELMA

Palveluntuottajaa koskevat tiedot

Varvasparkki                 

Y-tunnus 2863866-3

Sähköposti: satu@varvasparkki.fi

Internet sivut: www.varvasparkki.fi

 

Toiminta-ajatus, arvot ja toimintaperiaatteet

Varvasparkki on yksityinen elinkeinonharjoittaja. Palvelumuotona on jalkojenhoidon kotikäynnit asiakkaiden kodeissa. Palvelu toimii Länsi-Uudenmaan hyvinvointialueella, pääsääntöisesti Espoossa ja lähialueilla. Palvelua tuotetaan asiakkaille, jotka tilaavat tai tarvitsevat jalkahoitopalvelua omaan kotiin. Toimintaperiaatteena on jalkaterveyden edistäminen, jalkojen hyvä perushoito ja tarvittaessa hoidon jatkuvuuden turvaaminen perustuen terveydenhuollolliseen osaamiseen ja ammattitaitoon. Ammatillisuus, turvallisuus ja asiakaslähtöisyys ovat toimintaa ohjaavia arvoja. Asiakkaat/omaiset tilaavat jalkahoidon palveluntuottajalta puhelimitse, sähköpostilla tai nettisivujen yhteydenottolomakkeen kautta.

Palvelun sisällön omavalvonta

Palvelun omavalvonnasta vastaa palveluntuottaja yksinyrittäjänä. Palveluntuottaja on koulutukseltaan sairaanhoitaja ja suorittanut jalkojenhoidon ammattitutkinnon.  Yrittäjä huolehtii omasta työhyvinvoinnistaan.

Yrityksellä ei ole toimitiloja. Palvelu toteutetaan asiakkaan kodeissa tai hoitolaitoksessa. Laitteet ja tarvikkeet säilytetään palveluntuottajan kotona niille varatussa tilassa. Palveluntuottajalla on käytössä Octopus led nestesumupora, ultraäänipesulaite Bandelin sonorex sekä Tau kuumailmasterilaattori. Laitteet ovat CE-merkittyjä lääkinnällisiä laitteita. Käyttö- ja turvallisuusohjeet säilytetään palveluntuottajan kotona. Laitteiden ja välineiden toimintakuntoa seurataan ja tarvittaessa ne huolletaan asianmukaisesti. Hoitovälineet ja -tarvikkeet sekä suojavarusteet hankitaan terveydenhuollon ja jalkojenhoidon ammattilaisille suunnatuista myymälöistä sekä verkkokaupoista.

Jalkojenhoidossa tarvittavat välineet kuljetetaan erillisessä kuljetuslaukussa, jossa ne pysyvät puhtaina eivätkä vaurioidu kuljetuksen aikana.  Kotikäynneillä noudatetaan turvallisia työtapoja mm. siisteyttä ylläpitämällä ja huolehtimalla asianmukaisesta työjärjestyksestä. Käytetyt instrumentit säilytetään ja kuljetetaan erillisessä niille tarkoitetussa suljetussa rasiassa. Jätteet käsitellään asianmukaisesti ja toimitetaan roskasäiliöön. Työvälineet ja suojaimet ovat asiakaskohtaiset. Hoidoissa käytettävät kertakäyttöiset terävät välineet kerätään erilliseen niille tarkoitettuun särmäjäteastiaan ja toimitetaan edelleen apteekkiin hävitettäväksi. Välinehuollosta huolehditaan asianmukaisella tavalla. Välinehuolto toteutetaan palveluntuottajan kotona erikseen siihen varatussa tilassa. Instrumentit puhdistetaan ja desinfioidaan ultraäänilaitteessa desinfioimiseen ja puhdistamiseen tarkoitetulla puhdistusaineella. Pesun ja desinfektion jälkeen instrumentit steriloidaan kuumailmasterilaattorissa laitteen valmistajan ohjeen mukaisesti. Käytössä olevien puhdistusaineiden käyttöturvallisuusohjeet säilytetään erillisessä tilassa.

Yhteistyö muiden toimijoiden kanssa

Yhteistyötä tehdään tarvittaessa omaisten, läheisten ja/tai muiden asiakkaan hoitoon osallistuvien tahojen esim. kotihoidon kanssa. Tarvittaessa asiakas ohjataan jatkohoitoon omalle terveysasemalle.

Asiakastyön turvallisuus ja riskienhallinta

Pääpaino riskien hallinnassa ja toiminnassa on toiminnan suunnittelussa ja ennaltaehkäisyssä. Riskit pyritään tunnistamaan mahdollisimman hyvin. Tarvittaessa korjaavilla toimenpiteillä pyritään estämään tilanteiden toistuminen ja muuttamaan toimintatapoja turvallisemmaksi. Riskit ja epäkohdat arvioidaan asiakkaalle tuotetun palvelun näkökulmasta.  Riskit voivat aiheutua fyysisestä toimintaympäristöstä, toimintatavoista tai asiakkaisiin liittyvistä asioista. Riskitekijöinä voidaan nähdä:

  • laitteisiin liittyvät riskit
  • hoitotoimenpiteisiin liittyvät riskit
  • aseptiikkaan liittyvät riskit
  • asiakkaaseen/ omaiseen liittyvät riskit
  • hoitotilaan liittyvät riskit
  • tietosuojaan liittyvät riskit

Riskejä minimoidaan huolellisella suunnittelulla, tunnistamalla, ennakoimalla ja mahdollisten haittatapahtumien analysoinnilla. Toimintatapoja muuttamalla pyritään vastaamaan laadunhallintaan asetettuihin tavoitteisiin. Palvelun laadun ja asiakasturvallisuuden varmistamiseksi ja kehittämiseksi saadaan tietoa ja palautetta myös asiakkailta, läheisiltä tai muilta asiakkaan hoitoon osallistuvilta tahoilta. Mahdolliset haittatapahtumat ja niiden riskit käsitellään avoimesti ja tarvittaessa sovitaan ennaltaehkäisevistä toimintatavoista.

Palveluntuottaja ei toteuta lääkehoitoa jalkojenhoidon kotikäynneillä.

Asiakkaan oikeusturva

Tarvittaessa asiakas voi olla yhteydessä Länsi-Uudenmaan hyvinvointialueen sosiaali- ja potilasvastaavaan, joka antaa neuvontaa ja ohjausta. Sosiaali- ja potilasvastaavaan voivat olla yhteydessä myös asiakkaiden omaiset ja muut läheiset sekä asiakkaiden asioissa toimivat yhteistyötahot. Sosiaali- ja potilasvastaava

  • neuvoo ja ohjaa potilaslain soveltamiseen liittyvissä asioissa
  • neuvoo asiakkaan asemaan ja oikeuksiin liittyvissä asioissa
  • tiedottaa asiakkaan oikeuksista
  • toimii asiakkaan oikeuksien edistämiseksi ja toteuttamiseksi
  • neuvoo ja tarvittaessa avustaa muistutuksen tekemisessä

Sosiaali- ja potilasvastaava ei voi toimia oikeudellisesti asiakkaiden etujen ajajana vaan on puolueeton toimija asiakkaan etujen toteutumiseksi. Sosiaali- ja potilasasiavastaava ei tee päätöksiä, eikä ota kantaa hoitoa antaneen yksikön tai sen henkilökunnan toimintaan. Sosiaali- ja potilasasiavastaava neuvoo, miten asiakas voi saattaa asiansa vireille toimivaltaisessa viranomaisessa. Asiakasvastaavan palvelut ovat asiakkaalle maksuttomia.

Länsi-Uudenmaan hyvinvointialueella sosiaali- ja potilasvastaavina toimivat Jenni Henttonen (vastaava) ja Terhi Willberg

sähköposti: sosiaali.potilasasiavastaava@luvn.fi

neuvontaa puhelimitse: 029 151 5838 ma 10-12, ti-to 9-11 (ei perjantaisin eikä pyhien aattoina)

Varvasparkin ammatillisen potilas-, oikeusturva- ja vastuuvakuutuksen myöntäjänä toimii If Vahinkovakuutus Oyj

 

Potilasasiakirjat ja asiakastietojen käsittely

Asiakasta koskevat tiedot kirjataan manuaalisesti paperiseen lomakkeeseen, joka toimii esitietokaavakkeena sekä hoitosuunnitelman pohjana. Lomakkeeseen kirjataan:

-perustiedot

-yhteystiedot

-perussairaudet ja allergiat

– mahdolliset jalkaongelmat

Asiakastietolain mukaista sähköistä asiakastietojärjestelmää ei ole käytössä. Asiakkaan tietoja ei luovuteta eteenpäin ulkopuolisille. Asiakkaalla on oikeus tarkistaa tietonsa. Jalkahoito dokumentoidaan kirjallisesti ja dokumentit säilytetään paperisessa muodossa. Tiedot säilytetään lukitussa kaapissa.

 

Omavalvonnan seuranta ja arviointi

Omavalvontasuunnitelma päivitetään vuosittain tai tarvittaessa.

Omavalvontasuunnitelman laatimisesta, toteutumisen seurannasta, päivittämisestä ja julkaisemisesta vastaa palveluntuottaja. Omavalvontasuunnitelma on nähtävillä yrityksen internet sivuilla www.varvasparkki.fi. Suunnitelma näytetään pyydettäessä asiakkaalle tai muulle yhteistyötaholle.

Omavalvontasuunnitelma on päivitetty 18.9.2024.